måndag 10 maj 2010

200 i puls

Idag har nog varit den händelserikaste dagen på fler år. Vad beträffande jobbet i alla fall.

Ända från morgonen har det varit motgångar. Murphy har följt min sida och jag blivit mer och mer irriterad under dagen. Det värsta var när jag irrade runt på ett gruppboende i Skutskär där ingen visste vart dem skulle ha godset, eller vem som skulle ha det... och alla skickade mig vidare till nästa avdelning. Efter ca 50 minuter och 10 min bråk med vaktmästare så kom jag äntligen vidare. Då var jag riktigt irriterad.

Men allt skulle komma att verka ganska obetydligt. För när jag var på Konsum i Älvkarleby och lossade gods, så var även Schenker där... Han blev klar lite före mig och skulle åka fram och lossa gods på framsidan, så han blockerade utfarten när jag skulle åka ut. När han höll på backade så stannade han bara. Jag funderade vad han höll på med, om han väntade på någon att passera eller så.
Plötsligt började han skaka i lastbilen. Det syntes direkt att något var galet! Så jag slängde i handbromsen direkt och kuta fram till bilen hans och slet upp dörren. Där satt han och dräglade kraftigt och skakade. Jag skrek åt några ungar att ringa ambulans men dom reagerade inte, så jag sprang in på konsum och ropade efter läkare eller om nån kunde hjärt-lungräddning. Samtidigt som jag ringde 112. När jag kom tillbaka till lastbilen 10 sekunder senare så var han helt livlös ihopsjunken. Jag tänkte: Nu dog han. Men jag höll upp huvudet på han och hörde att han andades och sen började han andas tyngre och tyngre och fick ytterligare ett anfall.
Nu hade det samlats ganska mycket folk nedanför men ingen som kunde något, så jag satt där halvt gränslande gubben i hytten på lastbilen hans och gjorde labc med 112 i örat. Ambulansen kom på ca 15 minuter men det kändes som en timme! Han var hade kommit till medvetande när ambulansen kom, men ändå helt borta. Han svarade inte på tilltal, bara stirrade förvirrat. När ambulanspersonalen förde bort honom körde jag undan hans lastbil. Och lugnade ner mig med Konsums personal i fikarummet. Vilken pers! Var ju ganska skakis där ett tag efteråt!

Hoppas det gick bra för honom. Vilken jävla tur att det inte hände medans han körde, eller körde snabbare så att säga.

Plötsligt kändes det inte så jävligt att vara en timme sen!

4 kommentarer:

Petra sa...

Imponerad Aspen.. Imponerad!

Leffe sa...

Otäckt minst sagt. Jag vet inte hur jag skulle ha agerat i en sån situation, och hoppas jag aldrig behöver vara med om nåt liknande. Jag hoppas han mår bra idag.

Schenker? det var väl inte en liten gubbe med skägg? Tänkte på Bosse(Bo i skogen).

Unknown sa...

SHIT va läskit!!

Aspen sa...

Leffe: Det var en gubbe med skägg... men bosse vet jag inte, det var inte han med skäggflätan...