söndag 18 november 2007

Ockelbo - Strömsbro

Ska försöka lämna ett litet referat från denna underbara match. Strömsbro som på förhand var tippade till en av seriefavoriterna gästade Ockelbo i fredags. En speciell match för mig eftersom Joel Tjulin står i Strömsbro och är min gamla TV-Pucks kollega. Det var dock inte han som stod emot oss i fredags.

Period 1
Det började underbart med ett skott i rundeln så jag fick gå bakom och stoppa pucken i matchens första 10 sekunder, vilket innebar en konkret första touch på pucken vilket är nog så viktigt att få känna att man kommer in i matchen direkt. Detta följdes av att nästa anfall efter ca 1 min var ett riktigt vasst ett. Strömsbros högerforward rundade kassen och försökte köksvägen, jag var med runt stolpen men returen gick till en friställd strömsbroare som sköt direktskott som jag väl nog fick plocka. Och då kände jag den där känslan... "jag kan få den här matchen precis vart jag vill" Perioden slutade mållös.
(0 - 0)
Skott: 10 - 12

Period 2
I andra perioden hände det mycket. Strömsbro var mycket för att bryta in framför mål från sidorna och tillsammas med backarna som spelade otroligt bra lyckades vi hålla tätt från sidorna. Och när försvaret fungerar kommer också anfallet, vi lyckades göra 1 - 0. Vi hade en hel del utvisningar och strömsbro tröck på bra. Dom missade faktiskt öppet mål en gång eller två och nån gång pågrund av mina långa ben ;) Vid en grötig situation framför mål där jag inte riktigt visste vart pucken var och låg på rygg och försökte hålla den under mig hörde jag efter avblåsningen en av kid'sen runt sargen säga: "Pappa, målvakten gjorde en snöängel" :) så nu har man uppfunnit en ny räddning också ;P Snöängeln. Vid nästa boxplay fick strömsbros högerback ett skottläge och skjöt ett isskott mot min högra stolpe vilket jag agerade på men deras center fick en touch på den precis framför mig och styrde in den vänster stolpe i. Mycket snyggt må jag säga, jag var chanslös. Men vi gav inte upp för det och lyckades också peta in 2 - 1.
(2 - 1)
Skott: 11 - 13

Period 3
Vi hade nu samma situation som mot sandviken 2 - 1 inför tredje perioden. Och mer spännande match får man leta efter, publiken levde runt rinken och min egna lilla hejjarklack bestående av en handfull 10 åringar som skrek "Asp i buren, rena rama muren" taggade mig och laget :) Det svängde fram och tillbaka vi hade lite kontringar och dom hade en del tryck. Några frilägen och några inbrytningar. Vi lyckades kontra in 3 - 1 också! Jag spelade en sån där stabil match, när det inte är så mycket idioträddningar men jag var stor och stod på rätt plats vid rätt tillfälle. Det kändes faktiskt... lite lätt :) Men försvaret var otroligt duktigt. "Jag var aldrig nervös". Vi drabbades av en del utvisningar och strömsbro pressade. Runt 17e matchminuten kom time-out'en från strömsbro och dom plockade ut målvakten för spel 6 mot 5.. Efter en minuts press och ett långskott från kristian stark som strök öppen kasse åkte vi på en utvisning. 6 mot 4 i 2 minuter?? Det tog inte mer än några sekunder så fick dom iväg ett backskott som på något märkligt sett lyckades passera genom folksamlingen framför målet, jag ljuger inte om det var 3 strömsbroare framför mål, det var knappt så man såg till blå för alla orange'a tröjjor!. Efter tek fick dom press igen och jag tvingades till en trippelräddning och tek i zon var ett faktum. Det var nu väldigt nervigt. Strömsbro hade flåsen uppe. Dennis gjorde 3e periodens hjälteinsats vann 4st tekningar irad i egen zon sista minuten. Vi slog bara ut pucken och försökte få tiden att gå, tog också en timeout då deras press var som värst för att lugna ner och andas lite. Dom fick ett friläge och vi åkte på en utvisning då backen slet ner honom. Publiken räknade ner under strömsbros press och när slutsignalen ljöd steg jublet! Segern var ett faktum 3 - 2 över strömsbro! otroligt skönt.
(1 - 1)
Skott: 7 - 11

Totalt
3 - 2
Skott: 28 - 36

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fick rysningar av sista raderna där:-)

Eken sa...

Ja vad säger man. Du är GRYM helt enkelt ;)